فساد سیاسى و ثبات سیاسى
نویسندگان
چکیده مقاله:
در ادبیات جامعهشناسى سیاسى، بین فساد و ثبات سیاسى کشورها رابطهاى پارادکسیکال وجود دارد. عدهاى معتقدند که فساد سیاسى زمینه بىثباتى است، در نقطه مقابل دیگران معتقدند حکام فاسد با توجه به همان قاعده فساد سیاسى، ناراضیان خود را مىخرند. این مقاله دیدگاه متعارف را در زمینه رابطه منفى بین فساد و ثبات سیاسى مىپذیرد و مدعى است که در رابطه بین فساد سیاسى و ثبات سیاسى عامل نابرابرى درآمدى مىتواند مداخلهگر بوده و تأثیر کنترل فساد سیاسى بر ثبات سیاسى را تشدید کند. مدعیات نویسندگان مقاله با تحلیل دادههاى موجود که توسط سازمانهاى بینالمللى براى سالهاى 1996 تا 2009 میلادى در بین 208 کشور جهان گزارش شده مورد آزمون قرار گرفته است. یافتههاى مقاله فرضیه محققان را در زمینه اثر مثبت کنترل فساد سیاسى بر ثبات سیاسى تأیید مىکند، علاوهبر این در مورد واسطهگرى رابطه بین فساد سیاسى و ثبات سیاسى توسط متغیر نابرابرى درآمدى ادعاى نویسندگان در مورد کشورهاى آسیایى تأیید مىشود، ولى یافتهها نشان مىدهد که ضریب مسیر این عامل در سایر مناطق معنىدار نیست و باید بهدنبال عوامل دیگرى براى تبیین دقیقتر مکانیسم تأثیرگذارى فساد بر ثبات سیاسى باشیم.
منابع مشابه
قرآن و آزادى سیاسى
آزادى سیاسى - از مهمترین مباحث فلسفه سیاسى - در پرتو دیدگاه آیات قرآن مورد مطالعه و بررسى قرار گرفته است. نویسنده پس از تبیین آزادى اجتماعى به عنوان بستر آزادى سیاسى، به مقایسه مفهوم آزادى از نگاه اندیشه غربى و اندیشه اسلامى پرداخته و بر آن است که از منظر قرآن، میان خودسازى و رهایى از اسارت هواها و شهوات، ارتباطى عمیق حکمفرماست و پیروى از غرایز، همانند اطاعت از فرعونها و طاغوتها بردگى است....
متن کامللیبرالیسم جدید و تخلیه حیات سیاسى
فلسفه سیاسى در کتاب «نظریه عدالت» جان مادلز (1971) صورتبندى جدید یافت. به نظر جان گرى، نویسنده مقاله، این فلسفه سیاسى در واقع، لیبرالیسم در هیئت جدید است که به شیوه تحلیلىِ رایج در فلسفه قرن بیستم انگلوساکسون و با استمداد از «نظریه حق» کانت به دام نوعى تصور انتزاعى و غیرتاریخى از «شخص» افتاده و برخلاف فلسفه هاى سیاسىِ ارسطو، هیوم و استوارت میل، در هیچ زمینه اى با نیازها و خواستهاى اصلى جامعه لیبر...
متن کاملپیوند نامبارک پوزیتیویسم و اندیشه سیاسى
اندیشه سیاسى کلاسیک مبتنى بر این پیشفرض بنیانى است که اخلاقیات سیاسى تابعى از ترجیحات، احساسات و آمال فردى یا جمعى نیست و مى توان قضاوتهاى این حوزه را به نحو معقولى تبیین و توجیه کرد. نظریه معرفت شناختى پوزیتیویسم منطقى منکر این پیشفرض بنیانى بود و پیوند این معرفت شناسى با اندیشه سیاسى سنتى منجر به تعطیل و احتضار اندیشه سیاسى گردید. اما بعدها، اصل تحقیق پذیرى که به عنوان یک قاعده معرفت شناختىِ ص...
متن کاملجمهورى خواهى و ادیبان سیاسى
در این مقاله به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که ادیبان سیاسى دوره مشروطه به چه میزان با پدیده نوظهور جمهورىخواهى، آشنا شده بودند. هدف ما از این پژوهش دستیابى به شناختى نسبى از مفهوم پدیده وارداتى "جمهورى" در دوران گذار مشروطیت و نیز انواع جهتگیرىها و جبههگیرىهاست که ادیبان از جناحهاى مختلف بدان دامن مىزدند. این پژوهش از آن جهت حائز اهمیت است که مىتواند به ما تصویرى دقیقتر از نوع نگرش ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 11 شماره 4
صفحات 54- 79
تاریخ انتشار 2010-10-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023